کاربرد های اسید اگزالیک
 
درباره وبلاگ


سلام با نظرات خود به بهبود مطالب کمک کنید.
آخرین مطالب
پيوندها
نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 69
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 73
بازدید ماه : 73
بازدید کل : 16971
تعداد مطالب : 28
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1



داستان روزانه
Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

شیمی دان شکاک
شیمی




اگزالیک (به انگلیسی: Oxalic acid) یک ترکیب شیمیایی با شناسه پاب‌کم ۹۷۱ است. شکل ظاهری این ترکیب، بلورهای سفید است. اسید اگزالیک یک ترکیب آلی با فرمول :C2H2o4 است.این اسید یک جامد کریستالی بی رنگ است که در آب حل میشود و محلول حاصل بی رنگ است. این اسید جزو اسیدهای دی کربوکسیلیک طبقه بندی شده است. از لحاظ قدرت اسیدی، بسیار قوی تر از اسید استیک است. اسید اگزالیک عامل احیاء کننده و باز مزدوج شناخته شده آن اگزالات C2O42−است که یک عامل کیلات ساز برای کاتیونهای فلزی محسوب میشود. به طور معمول، اسید اگزالیک به عنوان دی هیدرات با فرمول :H2C2O4 · 2H2O رخ می دهد. تماس اسید اگزالیک با پوست بدن و یا خوردن آن خطرناک است.

اسید اگزالیک بلور سفید رنگ و سمی است در صنعت کار برد عظیمی دارد در کار کا ههای هنری معمولا محلول پنج در صد برای از بین بردن لکه های مرکب و جوهر استفاده می شود اسید اگزالیک خاصیت اسیدی بالایی دارد ده هزار برابر قوی تر از اسید استیک انیون ان یعنی یون اکسالات به عنوان یک عامل کاهنده مورد استفاده قرار می گیرد اکسالیک اسید برای ساخت مواد شیمیایی خانگی نظیر سفید کننده ها و زنگ زدا مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان یک پاک کننده چرخ خود رو مورد استفاده قرار می گیرد به عنوان یک ماده ثابت کننده در رنگرزی استفاده می شود
اکسالیک اسید اسید بخار شده با محلول اکسالیک اسید 5 درصد در شیره شکر به وسیله برخی از پرورش دهند گان زنبور عسل به عنوان حشره کش بر علیه کرم انگلی مورد استفاده قرار می گیرداسید اگزالیک به عنوان زنک زدا هم مورد استفاده قرار می گیرد مانند ترمیم عتیقه جات یا مکانیکی
لازم به ذکر است اسید اگزالیک برای سلامتی مضر است اسید اگزالیک و نمک های ان به عنوان اخرین محصول متابولیسمدر مقداری از بافت های گیاهی به وجود می اید ممکن است دارای اثرات مضر می باشد زیرا اگزالات با کلسیم و دیگر عناصر ترکیب شده و سودمندی ان راکاهش می دهد مصرف بیش از حد سبزی های حاوی اگزالیک اسید های اسفناج می تواند باعث کشکیل سنگ کلیه گردداسید اگزالیک همچنین در جذب اهن دخالت کرده و جذب ان را کاهش می دهد
اسید اگزالیک به علاوه اسید سیتریک به علاوه اسید تار تاریک برای از بین بردن برخی از لکه ها مورد استفاده دقرار می گردد
اسید اگزالیک غالبا در غذا های گیاهی یافت می شود کلسیم با اگزالات در روده ترکیب می شودبرای همین گاهی سنگ های اگزالاتی در اثر کافی نبودن کلسیم در روده به وجود می اید در نتیجه مقدار زیادی اگزالات برای دفع از بدن به طرف کلیه ها می رود در سنگهای کلیوی از نوع اگزالات کلسیم بیمار بهتر است منابع غذایی اگزالاتی را در رزیم غذایی خود کاهش دهد متخصصان به این افراد تو صیه می کنند کمتر از 50 گرم اگزالات در روز مصرف کنند اگزالات در بیشتر غذا ها وجود دارد ریواس توت فرنگی اسفناج شکلات گندم اجیل چغندر چای از همه بیشتر است.

گزالیک اسید یا اکسالیک اسید و نیز جوهر ترشک نامهای خاص دی اتانوئیک اسید HOOC-COOH می باشند. کاربرد مهم اکسالیک اسید را می توان استفاده از آن به عنوان زنگ زدا نام برد.

اکسالیک اسید یکی از اعضای دی کربوکسیلیک اسیدها می باشد. این اسید دارای خاصیت اسیدی نسبتاً بالایی می باشد و تقریباً 10000 بار قویتر از استیک اسید می باشد. آنیون آن یعنی یون اکسالات به عنوان یک عامل کاهنده مورد استفاده قرار می گیرد.
اکسالیک اسید برای ساخت مواد شیمیایی خانگی نظیر سفید کننده ها و زنگ زداها مورد استفاده قرار می گیرد.
به عنوان یک افزودنی برای پاک کننده های چرخ خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.
به عنوان یک ماده ی ثابت کننده در مراحل رنگرزی استفاده می شود.
اکسالیک اسید بخار شده یا محلول اکسالیک اسید 6% در شیره ی شکر، بوسیله ی برخی از پرورش دهندگان زنبور عسل به عنوان حشره کش برعلیه کرم های انگلی مورد استفاده قرار می گیرد.
به عنوان زنگ زدا در برخی از کاربردها مانند ترمیم عتیقه جات یا مکانیکی ها مورد استفاده قرار می گیرد.
لازم به ذکر است که اگزالیک اسید برای سلامتی مضر می باشد. . اسید اگزالیک و نمکهای آن که به عنوان آخرین محصول متابولیسم در تعدادی از بافتهای گیاهی بوجود می آید ممکن است دارای اثرات مضری باشد زیرا اگزالات با کلسیم و دیگر عناصر ترکیب شده و سودمندی آنها را کاهش می دهد مصرف بیش از حد سبزیهای حاول اگزالیک اسید مانند اسفناج می تواند باعث تشکیل سنگ کلیه گردد. اسید اگزالیک همچنین در جذب آهن دخالت کرده و جذب آنرا کاهش می دهد.
اسید اگزالیک به همراه اسید سیتریک و اسید تارتاریک برای از بین بردن برخی لکه ها مورد استفاده قرار می گیرند.


  اثرات كنه‌كشي اسيد اگزاليك ‪ ۳/۵‬درصد در كلني‌هاي زنبوران عسل ارزيابي شده و دو روش بكارگيري آن شامل "اسپري" و "قطره‌اي" با يكديگر مقايسه شده‌اند.

يافته‌هاي تحقيق مزبور حاكي از اثرگذاري بالاي اسيد اگزاليك براي كنترل كنه "واروآ" به ويژه در دماهاي پايين محيط مي‌باشد.

در اين تحقيق، كلني‌هاي زنبور عسل در قالب طرح آماري تصادفي به سه تيمار و پنج تكرار تقسيم‌بندي شده و توسط اسيد اگزاليك دي هيدرات ‪ ۳/۵‬درصد محلول در شربت يك يكم به دو روش اسپري و قطره‌اي ، تيمار شدند.

بر اساس يافته‌هاي تحقيق ، ميانگين درصد تلفات كنه "واروآ"براي تيمارهاي روش اسپري و قطره‌اي به ترتيب ‪ ۹۸/۹۵‬و ‪۹۵/۱۹‬درصد و براي گروه شاهد‪۶/۴۸‬درصد بوده است.

تجزيه و تحليل آماري تحقيق ياد شده، نشان‌دهنده نبود اختلاف معني‌دار بين دو تيمار اول و دوم و وجود اختلاف معني‌دار گروه شاهد با دو تيمار مزبور مي باشد.

همچنين مقايسه نتايج دو روش اسپري و قطره‌اي نشان مي‌دهد كه ريزش كنه " واروآ " پس از اولين و دومين نوبت استعمال اسيد اگزاليك در روش اسپري به ترتيب ‪ ۹۷‬و سه درصد و در روش قطره‌اي ‪ ۵۵‬و ‪ ۵۴‬درصد مي‌باشد.

كنه " واروآ " به عنوان آفت زنبور عسل همه ساله خسارت جبران ناپذيري را به صنعت زنبوداري وارد مي‌كند.

كاربرد غيراصولي داروهاي شيميايي توسط كشاورزان براي كنترل اين كنه علاوه بر ناكارآمدي موجب بروز مقاومت در جمعيت اين گونه از كنه‌ها، باقي ماندن دارو در فرآورده‌هاي عسل و نيز بالا رفتن هزينه‌هاي توليد مي‌شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: